Víte o podpisovém místě v Jihomoravském kraji, které není na seznamu, nebo takové místo můžete poskytnou? Kontaktujte nás na petice@nezakladnam-brno.org.

Doporučujeme:

Recenze

Projev Radovana Hrubého na Pochodu za referendum

Ne základnám Brno, 23.8.2007 15:58, aktualizováno 23.8.2007 22:55

Drazí spoluobčané,

Když jsem byl mými kolegy z iniciativy otázán, zda bych nechtěl mít projev, odpověděl jsem, že asi ne, protože vše důležité již bude řečeno mými kolegy. Přesto mi bylo navrženo, že bych mohl říct něco o lidech v naší iniciativě a proč jsem se vůbec stal členem.

Projev Hany Olejníčkové na Pochodu za referendum

Ne základnám Brno, 22.8.2007 13:32, aktualizováno 23.8.2007 22:55

Dámy a pánové,

Jsem velmi potěšena, že jsme se dnes na nám. Svobody sešli. Je vidět, že toto téma je pro nás důležité. Je dobře, že Vás zajímá, co bude z naší zemi. Bohužel ne pro všechny občany je toto téma důležité. Mnoho lidí říká: „Mě je to jedno, mě to nezajímá.“ Někomu je to vskutku jedno, jestli na našem území budeme mít cizí armádu neoimperialistického státu, ale na druhou stranu je v ČR 70 % občanů, kteří nechtějí okupaci americkými vojsky. A to je velmi pozitivní.

Noam Chomsky - Tajnosti, lži a demokracie

Mário Matěj, 18.7.2007 18:16

Toto je další z celkem asi 5 knih Noama Chomského, které byly přeloženy do češtiny. Mám na mysli díla věnující se nějakým způsobem politice a společnosti, kterých Chomský napsal přes 60. Kniha je složená z rozhovorů, které vedl Noam Chomský v Davidem Barsamianem, a je doplněna o dotazy posluchačů. Otázky a odpovědi se týkají mnoha oblastí – zdravotní péče, odbory, náboženský fundamentalismus, volný obchod, sdělovací prostředky, rodina, jaderná enegie…

Vrtěti psem (Wag the Dog)

Mário Matěj, 5.7.2007 03:23, aktualizováno 5.7.2007 10:21

recenze filmu

Komedie
USA, 1997, 98 min

Režie: Barry Levinston
Hrají: Dustin Hoffman, Robert De Niro, Anne Heche, Denis Leary, Kirsten Dunst

Tento snímek velice vtipně, s nadsázkou a ironií zachycuje pozadí prezidentských voleb v USA. Protože prezidentu hrozí sexuální aféra, rozhodne se jeho poradce najmout hoolywoodského scénáristu, aby pomohl vytvořit propagandistický scénář, který tuto tragédii odvrátí. Scénárista se hbitě pustí do díla.

Jan Keller - Nedomyšlená společnost

Mário Matěj, 16.6.2007 01:22

recenze knihy

Recenzi začnu neobvykle citací. Devět desetin nápadů obsažených v textu, který následuje, není původních. Byly publikovány během posledního půlstoletí v sociologické literatuře francouzské, německé a americké. Odkazy na vzdálenější minulost jsou posbírány především z děl francouzských a pruských historiků. Málokdy se autor hned na začátku přiznává k nepůvodnosti myšlenek obsažených v díle. Ovšem domnívat se, že se jedná o neoriginální knihu, by bylo obzvláště v našem prostředí hrubou chybou. Jen málo autorů se u nás zabývá podobným tématem. A taky málokterá kniha psaná sociologem se dočká tolika nových vydání. Recenzi píši již z třetího vydání z roku 1998, ale je možné, že mezi tím vyšlo již další.

Vlákna (Threads)

Mário Matěj, 10.6.2007 11:53, aktualizováno 12.6.2007 11:31

Thriller / Drama / Sci-Fi / Válečný
Velká Británie / Austrálie / USA, 1984, 110 min

Režie: Mick Jackson
Hrají: Karen Meagher, Reece Dinsdale, Rita May

The Treads movie flyerBritský snímek podobně jako film Den poté zachycuje běžný život v anglickém městečku. Mladý pár řeší situaci okolo nečekaného těhotenství a zařizuje si byt. Další rodinka si plánuje výlet. Starosta si pokojně úřaduje… Občas zaslechneme zprávu z rádia o krizi v Iránu, kde Sovětská vojska začala postupovat. Ale pořád se nic neděje, život jde bezstarostně dál. V Iránu dochází k prvním střetům ruských a amerických jednotek do té doby než je odpálena první jaderná nálož.

Den poté (The Day After)

Mário Matěj, 8.6.2007 13:05, aktualizováno 8.6.2007 13:08

Drama / Sci-Fi
USA, 1983, 126 min

Režie: Nicholas Meyer
Hrají: Jason Robards, JoBeth Williams, Steve Guttenberg, John Cullum, John Lithgow, Lori Lethin, Amy Madigan, Jeff East, Stephen Furst, Arliss Howard, Wayne Knight, Herk Harvey

The Day Afte movie flyer Tento známý americký film pojednává o tom co se během nukleární války. Film začíná jako pohled od běžného života několika lidí a rodin. V průběhu děje dochází k vyostřování napětí mezi SSSS a NATO. Ale život běžných lidí jde dál baví se, pracují zkrátka normální všední den. Vše se začne postupně měnit, když vojska Sovětského svazu překročí hranice Východního bloku a prolomí obranu NATO. Je odpálena první jaderná bomba a globální jaderný konflikt se rozhořel. Lidé se perou v obchodech o jídlo, jiní si budují doma ve sklepě kryty, další se snaží dojet za svými rodinami. Vzhledem k rychlosti mezikontinentálních střel jim mnoho času nezbývá…

Ivan Vágner - Televizní zprávy – psychický nátlak?

Mário Matěj, 8.6.2007 13:04

Autor týden sledoval zprávy na ČT, Nově a Primě a dospěl k zajímavým závěrům. Kromě tohoto zaměření se také věnuje obecnému vývoji ve zpravodajství a také vlivu televize na společnost. Mimo jiné hodnotí i kvalitu zpráv jejich smysl a platnost a sleduje obsah zpravodajství z mnoha zajímavých úhlů. Ukazuje, že zprávy jsou pouze jakýsi virtuální a někdy dokonce lživý svět iluzí, kde senzacechtivost a sledovanost je podstatnější než smysluplný obsah. Tato poměrné krátká studie televizního zpravodajství obsahuje skutečně poutavé postřehy a čerpá i ze zahraničních studií. Kniha je proložena vtipnými a zároveň smysluplnými glosami. Pokud vás zajímá rozbor každodenních zpráv, jejich vliv a kvalita neváhejte a čtěte.

Michael Moore - Uvěří nám ještě někdy?

Radovan Hrubý, 29.5.2007 15:23

recenze knihy

"Když jsme dospívali, tatínek o válce nikdy nemuvil. Řekl nám, že pokud uslyšíme někoho, jak vykládá o svých válečných zážitcích, pravděpodobně nebyl nikdy v boji. Protože když jste opravdu byli v bitvě, už nikdy si to nechcete připomínat. Chcete jen zapomenout…"

Mnoho z vás Michaela Moora zná jako slavného dokumentaristu (Bowling for Columbine, Fahrenheit 9/11 aj.), ale již méně jako autora knížek a bestsellerů (Kde domov Tvůj?, Hloupí bílí muži). Ačkoliv osobně Moora příliš nemusím, i já dočetl před nedávnem jednu z jeho knih, a to s názvem Uvěří nám ještě někdy? – Dopisy z války. A s čistým svědomím Vám ji mohu doporučit. K rozhodnutí přečíst si ji mě - jako nečtenáře - přiměl fakt, že knížka není napsaná Moorem osobně, ale že se ve skutečnosti jedná o souhrn dopisů "obyčejných" lidí směřovaných právě "autorovi" knihy. Tyto dopisy následně Moore se souhlasem pisatelů zveřejnil na svých webových stránkách a poté je vydal i knižně.

Milan Valach - Češi v neklidné době

Brněnská skupina Ne základnám, 18.5.2007 19:17

recenze knihy

Brněnský filosof Milan Valach se ve své knize esejů, tématicky značně různorodých, nezaměřuje pouze na kontroverzní témata české minulosti (odsun sudetských Němců, vyrovnání se s minulostí po roce 1989), současnou politickou situaci (válka proti Iráku, důsledky sjednocování Evropy, selhávání zastupitelské demokracie a její alternativu, kterou vidí v demokracii přímé), neboť některé pojednávají o hodnotových základech demokracie, multikulturní společnosti, našem vztahu k druhému člověku v éře globálního kapitalismu i o vztahu ekologické krize a politiky.